Az 1998-as Edward Norton és Tony Kaye rendezte Amerikai história X-ről beszélgettünk. Szó volt rasszizmusról, társadalmi igazságosságról és egyenlőtlenségről, giccses jelenetekről, börtönről és a család és társadalom kapcsolatáról.
"Az én Mein Kampfom" - ezzel a dolgozattal sokkolja tanárait Danny Vinyard, aki egyébként kiváló tanuló. Talán ez az iromány adta a végső lökést, hogy bálványozott bátya, Derek, aki apjuk meggyilkolása óta csak a gyűlölet filozófiája és gyakorlata szerint él, egy hihetetlenül kegyetlen faji gyilkosságot kövessen el, amely "példaértékű" lesz a neonácik, skinhead bandák és a hatóságok előtt is. A rácsok mögött Derek fokozatosan ráébred az erőszak kétarcúságára. Felismeri az örök igazságot: a gyűlölet mindig visszaszáll arra, akitől ered.
#americanhistoryx #edwardnorton #facism
Tartalom
00:00 Bevezetés: 90'-es évek végi filmtermése, Mátrix, Amerikai szépség
01:35 A rendező személye, alternatív befejezés, rendezői változat
08:40 A gyűlölet köre
11:10 História vagy történet?
16:20 Rasszizmus Magyarországon, személyes tapasztalat, Divisio 88, holokamu
25:10 Mein Kampf és antiszemitizmus
26:30 Didaktikusság, lassítás, sziruposság, kísérőzene, nácitalanítás, filmvégi idézet
36:20 Miért baj, ha egy film didaktikus? tudomány vs művészet
39:30 Derek karakterfejlődése, Sweeney mentorálása, Túl nagy változás?
49:30 Mi a megoldás a kisebbségi és többségi társadalom konfliktusára? pozitív és negatív diszkrimináció, migráció, mélyszegénység, komplex probléma, Édes Anna, eszmék elvetése, egyéni megoldások, mentorok